Національний природн ий парк "Синевир" - ГОЛОВНА
Меню
Озеро "Синевир"
Реабілітаційний Центр Бурого Ведмедя
Туристичнці маршрути
Туристичнці маршрути
Дике озеро (Озірце)

Споглядаючи діалог природи і мистецтва


Є такі місця на нашій планеті, від споглядання яких перехоплює дух. Зазвичай, це дика природа або сільська місцевість з автентичною архітектурою і культурними ландшафтами. Краса таких містить штовхає до творчості митців найрізноманітніших напрямків. Їх твори, народжені на територіях натхнення, завжди привертають увагу, провокують мислити, дарують естетичну насолоду.

Як створити сприятливі умови для митців у сільській місцевості чи віддалених національних парках? Як залучити місцевих жителів до арт-заходів і таким чином підтримати розвиток сіл? Як через мистецтво пропагувати ідеї збереження природи? Як знайти баланс у трикутнику «Людина – Природа – Економіка»? Відповіді на ці та інші питання шукали учасники міжнародного проекту «Території натхнення» під час стажування у Австрії та Італії. Навчальний тур тривав з 22 до 30 квітня, у якому взяли участь два представники України, серед яких співробітник НПП «Синевир».

Стартувавши у Відні, учасники стажування приїхали в національний парк «Гесойзе». Він знаходиться у центральній частині Австрії і славиться мальовничими гірськими ландшафтами та бурхливою річкою Енс, сприятливою для рафтингу. Особливих успіхів працівники «Гесойзе» здобули у напрямку взаємодії з місцевим населення і туристами.

– Ми створили систему партнерів національного парку. Тобто, місцеві підприємці, які надають послуги харчування, розміщення туристів тощо, і діють у межах «Гесойзе», можуть отримати статус партнера парку. У нас це дуже престижний статус, від якого значною мірою залежить клієнтська база. Не будь-хто може стати партнером парку, а лише ті підприємці, які виконують відповідні вимоги. Наприклад, якщо ви маєте ресторан і надаєте послуги харчування туристам, то продукти для страв мають бути місцевими, екологічно чистими. Таким чином підтримується саме наш регіон, у якому ми працюємо, – розповідає Кароліна Шеб, координатор мережі партнерства «Гесойзе.

5.074.png    
5.074.png    

На продукції партнерів парку обов’язково є відповідний логотип, який підтверджує партнерство виробника. Це є своєрідним знаком якості. Споживачі в Австрії надають перевагу продукції з таким логотипом, а виробники можуть продати товар дорожче, аніж конкуренти, що не входять до мережі. Крім того, у всіх таких закладах обладнані туристично-інформаційні куточки, які інформують про національний парк. Підприємці вміють добре розповідати про парк і володіють відповідною інформацією. Це також одна з умов того, аби стати партнером. Наприклад, підприємець, який надає послуги сплаву річкою на рафтах, розповідає туристам про національний парк і особливості тієї місцевості, вздовж якої триватиме сплав. Це можуть зробити й у ресторані, готелі, магазині чи іншому закладі, який належить до мережі. Завдяки такій системі відпала необхідність створювати окремі туристично-інформаційні центри. У них немає потреби, бо кожен партнер відіграє цю функцію. У «Гесойзе» вважають, що й така форма як візит-центри у приміщеннях теж вже повинна відходити у минуле. Їх мають замінити візит-центри просто неба. Тут вже створили такий заклад у формі людської стопи. Це парк з арт-об’єктами і пізнавальними атракціонами, які завжди цікавлять дітей і дорослих.

Досвід «Гесойзе» – добрий зразок того, як можна забезпечити сильну громадську підтримку національного парку і сприяти місцевому розвитку. У Італії учасники стажування відвідали природний парк «Адамелло-Брента». Це унікальна територія з різноманітними ландшафтами і дикою природою, один з найбільших парків у Європі. Саме тут знаходяться відомі на весь світ Доломітові Альпи, які складаються з рідкісної породи доломітів. У найбільш цікавих місцях прокладені туристичні стежки. Вони добре обладнані і безкоштовні для туристів. Але якщо ви забажаєте пройтися з гідом, то за таку послугу доведеться заплатити.

5.074.png     5.074.png    

Хорошою практикою стало проведення арт-заходів, у яких беруть участь митці різних напрямків. Особливу увагу привертають об’єкти ленд-арту, розміщені вздовж однієї з туристичних стежок в Доломітах. – Відвідувачам, які приходять сюди, дуже подобається таке поєднання природи і мистецтва. Туристи мають нагоду побачити красиві ландшафти і водночас ознайомитися з роботами митців ленд-арту. Ці об’єкти гармонійно вписуються у ландшафт і є нерозривно пов’язаними з ним», – каже співробітниця природного парку «Адамелло-Брента» Луіджіна Єлена Армані.

Значна увага під час стажування була зосереджена на досвід сільських територій, які розвиваються завдяки культурній діяльності. Показовим прикладом стало село Остана, що на півночі Італії. Воно знаходиться на висоті 1300 м над рівнем моря. Унікальна архітектура і ландшафти, а головне – культурна діяльність місцевих – усе це сприяло розвитку гірського поселення, у якому на початку 90-х залишилося лише 5 жителів. Зараз тут мешкає понад 50 осіб. Вони регулярно проводять мистецькі заходи, які викликають неабиякий інтерес багатьох людей, перетворюючи віддалене поселення на справжню територію натхнення. Тут учасники стажування мали нагоду за дружньою вечерею спілкуватися з місцевими жителями і взяти участь у традиційному фестивалі каталонсько-італійської дружби.

Показовим прикладом відродження села стало Канале-ді-Тено. Звідси виїхали майже всі жителі. Село під горами з середньовічною архітектурою перетворилося на пустку. І лише завдяки одному художнику, який сюди приїхав, поселення почало відроджуватися. Він організовував пленери, залучав до роботи художників. Це дало такий потужний імпульс для розвитку, що сюди повернулися люди. Зараз поселення дуже популярне серед туристів і митців. Дім художника залишився у власності комуни і служить як арт-резиденція. Канале-ді-Тено – приклад, як завдяки бажанню однієї людини можна досягнути великої мети. Креативом відзначилося й село Прасо. Тут започатковано курси з різьби по дереву, до яких є інтерес не лише місцевих жителів. Завдяки цій діяльності у селі встановлені численні дерев’яні скульптури, які додали нового привабливого обліку поселенню.

Учасники стажування мали нагоду вивчити досвід успішних арт-проектів у Італії. Один з них «Artesella». Це простора територія з численними масштабними об’єктами ленд-арту серед лісу. Усе почалося у 1986 році, коли група однодумців вирішила об’єднати сучасне мистецтво і природу. Тут створювалися все нові й нові роботи, які відображають безперервний діалог мистецтва і природи. Проект набув такої популярності, що став арт-резиденцією для митців з різних країн світу, а потік туристів невпинно зростає та приносить значні доходи. Те, що мистецтво може сприяти розвитку сільських місцевостей, в Італії зрозуміли й фермери. Такий досвід учасники стажування вивчили на конкретному прикладі у П’ємонті. Іноді навіть закинуті сільські споруди, що мають непривабливий вигляд, можна перетворити на арт-об’єкт, яким цікавитимуться люди і який може приносити дохід.

Не менш цікавою була зустріч з відомим італійським художником Валеріо Берутті. Він займається живописом і скульптурою та має специфічний стиль. Його роботи абстрактні, часом, провокаційні, і потребують мислення. – Я малюю з дитинства. Чітко усвідомлюю, що мистецтво дає ліпше життя. Люди, які розуміються на мистецтві, мають нагоду краще пізнавати світ, – каже Валеріо Берутті. Оскільки чимало його скульптур встановлено на вулицях міста Вердуно, де й живе художник, воно набуло свій впізнаваний облік. У місцевому костелі, який вже не використовується за призначенням (тут декілька костелів, а населення незначне), обладнано виставку художника. Сюди навідується чимало його шанувальників.

Важливою складовою стажування став «круглий стіл» з італійськими партнерами, який відбувся у замку Гавоні. Передусім, учасники ознайомилися з досвідом місцевих жителів, які здійснюють управління цією спорудою на волонтерських засадах. Плата за вхід інвестується у ремонт замку і створення зручностей для туристів. У Гавоні регулярно організовуються культурні заходи, зокрема виставки сучасного мистецтва. Традиційними стали великі пленери за участі понад 40 художників. Отже, місцеві жителі просувають свій потенціал, шляхом організації мистецьких заходів. Вони прагнуть, щоб замок став відомим і сюди навідувалося більше туристів і митців.

Хоча стажування концентрувалося на творчі проекти у національних парках і сільській місцевості, все ж учасники не могли оминути Венецію. Місто, що у періоди Середньовіччя та Відродження було потужною державою і знаходиться на 117 невеликих островах, вабить своєю архітектурою, мистецькими заходами і незвичним способом розміщення. До речі, за рейтингом журналу «Форбс» Венеція увійшла до списку 20 найкрасивіших міст світу. Серед мистецьких витворів, яких тут чимало, не можна не звернути увагу на скульптуру «Підтримка» італійського художника Лоренцо Куін. Гігантські руки з води наче підпирають одну з будівель. Таким чином митець привертає увагу до глобальної зміни клімату, у результаті якої підвищується рівень води у Світовому океані, а отже, таким містам як Венеція, загрожує підтоплення. Зміни клімату – серйозний виклик для людства і його особливо чуттєво сприймають саме природоохоронці та митці.

– Наш проект «Території натхнення» має за мету створити сприятливі умовим для професійних художників та творчих людей у сільських місцевостях чи унікальних природних зонах, які сповнені надихаючої атмосфери для творчості. Водночас, ми прагнемо покращити якість життя людей, які живуть у цих селах, для більш ефективного використання оточуючого середовища та насолоди від здорового і творчого життя. Це стажування у Австрії і Італії для учасників проекту стало нагодою ознайомитися з досвідом створення арт-резиденцій, проведення ленд-арт симпозіумів, а також побачити, як занедбані села відроджувалися завдяки мистецьким проектам. Головне у цих процесах – люди, – каже менеджер проекту «Території натхнення», директор асоціації «Мachaon International» Світлана Белова. Проект «Території натхнення» підтриманий Європейським Союзом за програмою «Креативна Європа».

11.05.2018 р.